De vorbă cu Simona Popovici, HR & HSE General Manager la Renault Group România De vorbă cu Simona Popovici, HR & HSE General Manager la Renault Group România

De vorbă cu Simona Popovici, HR & HSE General Manager la Renault Group România

„Creștem toleranța, respectul, ne uităm un pic mai structurat la grupurile de interes și cred că în ultimii ani, companiile au început să ia mult mai în serios diversitatea”

 

De vorbă cu Simona Popovici, HR & HSE General Manager la Renault Group România

Iulia: Vă invit să ne povestiți puțin despre dumneavoastră, despre carieră. Ce v-ar plăcea să știe lumea?
Simona: Am absolvit Universitatea Politehnică din București, Facultatea de Inginerie Economică și Managementul Mediului și un program MBA la Universitatea din Ottawa. Din mai 2020, m-am alăturat activităților Dacia și a Renault Group în România, ca HR Executive Director. Am fost director de resurse umane la KMG International România, Coca-Cola HBC, unde am avut atât un rol local si mai multe globale, și Vodafone România. La KMG, am coordonat echipe din 17 țări. Într-o vreme, am fost și consultant pentru companii și instituții internaționale precum USAID, Banca Mondială și Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile. Pe lângă activitatea profesională, sunt soție și mama unui băiat pasionat de muzică și artă care studiază în Anglia. Ador să călătoresc, să citesc, să petrec timp de calitate cu oamenii dragi.

Iulia: Diversitatea este un subiect actual, omniprezent în viețile noastre, care capătă noi dimensiuni. Ce înseamnă diversitatea pentru dumneavoastră?

Simona: Diversitatea înseamnă putere, coeziune, înseamnă că împreună cu ceilalți poți face mai mult, mai diferit. Mă bucur foarte tare că am reușit să facem interviul chiar în perioada aceasta, în care sărbătorim diversitatea. Nu pentru că ar trebui să celebrăm diversitatea doar o dată pe an, în luna mai, ci pe tot parcursul anului. Este un moment bun să o valorificăm și să ne punem gândurile împreună pentru a vedea cum putem face lucrurile mai bine. Îmi place să folosesc câteodată o metaforă, în acest sens. Să ne imaginăm că vrem să mergem la pescuit cu noul Duster, suntem outdoor și mergem la un lac extraordinar. În lacul respectiv doar pe o jumătate sunt pești, deoarece cealaltă jumătate nu are floră, nu are faună. Atunci, unde vrei să pescuiești? Acolo unde sunt pești. De ce ai pescui doar pe jumătate de lac, când tu de fapt vrei să pescuiești în tot lacul.  Așa e diversitatea și la locul de muncă. De ce ai vrea să folosești doar o parte a talentului și a aptitudinilor oamenilor, când poți să folosești întreaga gamă de talente și aptitudini pentru a clădi diversitate în orice formă, la nivel de echipă și la nivel de companie

Iulia: Considerați că e bine văzută și îmbrățișată ideea de diversitate în România, atât la nivel de companii, cât și la nivel de societate?
Simona: Cred că, România continuă să facă pași importanți spre adoptarea diversității, în toate formele ei. Din momentul în care am aderat la UE, am devenit mult mai conștienți de problemele de diversitate, de elementele care o construiesc și cred că facem pași constanți pe partea asta. Creștem toleranța, respectul, ne uităm un pic mai structurat la grupurile de interes și cred că în ultimii ani, companiile au început să ia mult mai în serios subiectul acesta.

De exemplu, Renault Group a semnat un acord global pentru diversitate. Noi, în România, în 2021, am semnat Carta Diversității, care ne duce pe o platformă europeană, care tratează această  problematică și care mai are 180 de companii din România acolo. Mai mult, ne-am stabilit un obiectiv concret și vrem ca în următorii cinci ani, compania să devină un angajator din industria auto  de referință pentru femei, E un scop ambițios pe care mă bucur că-l avem. Sunt încântată că pot contribui la îndeplinirea lui, alături de colegii mei și nu numai.

 

Iulia: Renault Group realizează demersuri lăudabile pentru a fi angajator de referință pentru doamne. Cum se poziționează România la acest capitol? 
Simona: România e pe primul loc , în Europa, la egalitate cu Estonia, în ceea ce privește procentul femeilor în top management. Mai precis, acest procent este de 32%. Renault Group România are un procent chiar un pic mai bun. Este clar că avem o platformă solidă pe care să construim. Datorită faptului că acum ne-am propus acel obiectiv de care spuneam mai devreme, mai trebuie să și începem să povestim despre ceea ce facem, astfel încât, atât în interior, cât și în exterior, lumea să știe că pe noi ne preocupă lucrul acesta. Să arătăm și să fim transparenți cu ceea ce facem, pentru a crea o atracție un pic mai mare, față de cea pe care o avem pe acest subiect. Natural, când auzi autoturisme și femei nu e o asociere imediată. În schimb, noi avem o mare diversitate de job-uri și de profiluri, sunt convinsă că odată ce vom începe să comunicăm un pic mai dedicat, mai susținut, pe linia asta, vom avea succes

 

Iulia: Aveți o experiență considerabilă în HR. S-a întâmplat vreodată ca un candidat pe care l-ați propus angajatorului să fie refuzat, deoarece avea o dizabilitate sau pe baza altor tipuri de discriminări?


Simona: Personal, nu m-am implicat foarte mult în recrutarea directă. Deci, nu mi s-a întâmplat să fiu de față la o eventuală respingere a unui candidat. Din păcate, este însă un lucru care încă se mai întâmplă, peste tot în lume. Personal, îmi place recrutarea transparentă și echilibrată, în toate sensurile ei inclusiv la nivel de dizabilitate, apartenență, gen sau orice altceva. Cred că fiecare aparține unui anumit loc, într-un anumit interval de timp, că există acel „loc potrivit” pentru fiecare, pentru persoanele care au atributele, motivațiile și profilul potrivit. Trebuie doar să-ți găsești scopul, locul și să te simți bine unde lucrezi, indiferent dacă ai sau nu ai dizabilități de orice natură.

Iulia: Știm cu toții că din păcate, la nivel global se întâmplă astfel de respingeri. Ce sfat ați avea, atât pentru angajatori, cât și pentru potențialii candidați astfel încât angajatorii să fie mai deschiși spre a integra o astfel de persoană pe piața muncii?
Simona: Cred că sunt mai multe unghiuri de unde putem privi. În primul rând, cred că trebuie să avem niște procese de recrutare mai transparente, astfel încât candidații, oricare ar fi ei să poată să înțeleagă înainte procesul de recrutare, să vadă dacă li se potrivește și dacă doresc să se implice. Nu orice job e potrivit pentru oricine sau orice companie e atractivă pentru un anumit profil. În al doilea rând, dacă discutăm despre bariere de altă natură, cred că cel mai dificil de adresat este cel de unconcious bias. Trebuie să lucrăm cu noi înșine și să devenim un pic mai conștienți și mai implicați în partea asta de diversitate, să-i valorizăm beneficiile pe care le poate aduce și nu în ultimul rând să creăm un mediu mai incluziv în propria organizație, astfel încât unconsious bias să dispară natural. Este nevoie de timp, de efort susținut și conștient.

 

Iulia: V-ați angajat la Renault Group în plină pandemie. Cum a fost toată experiența, având în vedere provocările impuse de această perioadă dificilă? 
Simona: Mulțumesc frumos pentru întrebare. În cariera mea, am schimbat câteva joburi în Resurse Umane, dar la niciunul nu am început să lucrez exclusiv de acasă, în lockdown, apoi în carantină, fără să fi cunoscut echipa personal. Luna aceasta împlinesc un an de când sunt în companie și țin minte foarte clar că anul trecut, pe vremea asta, eram încă în carantină națională și mi-au trimis laptopul acasă și făceam întâlniri virtuale să îmi cunosc colegii din CMP, echipa etc. Practic am cunoscut colegii exclusiv pe Teams, cel puțin o lună până la prima vizita la Mioveni, iar echipa lărgită n-am reușit să o văd încă față-n față.

Le mulțumesc foarte mult tuturor, deoarece fără ei, nu aș fi reușit și aș fi fost foarte singură... Am avut sprijin de la toți oamenii cu care am interacționat și care s-au preocupat să mă facă să mă simt binevenită și să mă ajute să mă integrez. Mă consider o norocoasă.

 

Iulia: Vă mulțumim mult pentru toate poveștile frumoase, adevărate lecții profesionale și personale împărtășite astăzi. 
Simona: Cu drag!
 

Interviu realizat în mai 2021
Autor: Iulia Ghinea, practicant Employer Branding @Renault Group România

Alte articole

La caravane des ètudes et des carrières francophones en Roumanie 2023-2024 La caravane des ètudes et des carrières francophones en Roumanie 2023-2024
La caravane des ètudes et des carrières francophones en Roumanie 2023-2024
Let’s Talk HR Let’s Talk HR
Let’s Talk HR
Angajatori de Top Angajatori de Top
Angajatori de Top